Westenergy förvandlar avfall till el, fjärrvärme och återvinningsbara material.
Under denna vecka har Westenergy börjat förberedelserna för årsservicen som inleds måndagen den 31 mars 2025. På grund av underhållet avbryts energiproduktionen i två veckor vid den avfallsenergianläggningen i Korsholm. Därefter startas anläggningens produktion på nytt, men vissa installationer och städning utförs upp till två veckor efter servicen. Underhållet påverkar inte sopbilarnas tömningar, så vardagen för invånarna i verksamhetsområdet påverkas inte av underhållet, varvid hanteringen av blandavfallet fortsätter lika funktionssäkert som tidigare.
Som under tidigare år deltar förutom Westenergys egen personal även arbetare från andra företag i underhållet av avfallsenergianläggningen. Kvantitativt sett är antalet anställda som hjälper Westenergy dock inte lika stort som under andra år. Vad beror detta på? ”I år genomförs inga större ombyggnadsarbeten i årsservicen, det vill säga vi genomför egentligen en normal årsservice. Därför behövs mindre personal” svarar Westenergys underhållschef Timo Wolff.
Vid Westenergys anläggning produceras ungefär hälften av den fjärrvärme som Vasaregionen behöver och el som kan används att ladda upp till fem miljarder telefoner årligen. Utöver detta är Westenergy till exempel under sommarsäsongen den enda anläggningen som producerar fjärrvärme i området. Eftersom anläggningen är igång mer än 8 000 timmar per år är nötning oundvikligt. Därför ska avfallsenergianläggningen underhållas årligen för att anläggningen ska förbli driftsäker och vi kan erbjuda en pålitlig hantering av blandavfall samt en pålitlig källa till energi.
De största arbetena inom en normal årsservice har att göra med underhållet av pannan. I pannan är temperaturerna höga – som högst upp till tusen grader – och det finns både gaser och partiklar som sliter på olika delar både mekaniskt och kemiskt. Delar under dessa förhållanden byts ut och underhålls under det årliga underhållet, eftersom det inte är möjligt att byta ut dem när anläggningen producerar energi.
”För närvarande finns cirka 300 arbetspaket listade i underhållssystemet, med en varaktighet från två timmar till två veckor. Arbetspaketen är till största delen årligen återkommande, men ett tillägg på listan är inspektioner till tryckbärande anordningar och ventilunderhåll”, kommenterade underhållschef Wolff i årets uppgiftslista för årsservicen. Det finns mycket information om årligt underhåll redan på grund av antalet arbetspaket och för att hantera denna mängd information har underhållssystemet förnyats. Systemet har möjliggjort en mer detaljerad planering, uppföljning, rapportering och dokumentation av arbetena.
Janne Suorauha, HS-ingenjör och arbetarskyddschef på Westenergy, har dagligen ämnen som rör arbetssäkerhet och -hälsa på sitt arbetsbord. Årsrevisionen är en stor helhet för vilken det görs en omfattande säkerhetsplanering. Hur kan man påverka säkerheten för nästan hundra anställda?
”Jag har fört dagbok över alla tidigare årsrevisioner jag varit med. Med hjälp av dessa observationer har vi kunnat dra lärdom av tidigare år och långsiktig utveckla säkerhet. Det är också viktigt att gå dit där arbetet utförs”, berättar HS-ingenjören Suorauha.
Samarbetet är av central betydelse för säkerheten. Även i år utför Rescue Team Finland (RTF) säkerhetsobservation, brandbevakning och assisterar med att ta emot anställda. Vid mottagningen är det viktigaste att kontrollera att de anställda som kommer har alla nödvändiga utbildningar för att kunna utföra sina arbetsuppgifter. Vi kontrollerar också samtidigt att alla anställda har genomgått Westenergys egen säkerhetsintroduktion. Ingen som inte har genomgått introduktionen får komma in på anläggningsområdet för att arbeta”, berättar HS-ingenjören Suorauha.
Mer information:
Olli Alhoniemi, verkställande direktör
Westenergy Ab
Tel. +358 50 569 3337
olli.alhoniemi(a)westenergy.fi